Śmiały to stalowy, 18-metrowy kecz typu J-140, zbudowany w 1958 roku w Stoczni Gdańskiej na podstawie linii teoretycznych sprawdzonego w żegludze oceanicznej jachtu Peter von Danzig. Potocznie nazywany stoczterdziestką, posiada piękny, ponadczasowy smukły kadłub z długimi klasycznymi nawisami. Powstał w serii sześciu bliźniaczych jednostek: Jurand, Śmiały, Dar Opola, Joseph Conrad, Jan z Kolna, Otago, z których do dzisiaj zachowały się pod polską banderą jedynie dwie.

Podstawowe wymiary

Długość całkowita Lc = 18 m
Szerokość całkowita Bc = 4,07 m
Zanurzenie maksymalne Tm = 2,53 m
Wysokość boczna Hk = 3,55 m
Wyporność D = 28,91 t
Wysokość takielunku Ht = 22 m
Powierzchnia żagli S = 144 m2

Liczba koi 10
Prędkość maksymalna 11 w.
Silnik SW266-M5 54 KM

W 1960 roku trafił, wraz z bliźniaczym Jurandem, do ośrodka żeglarskiego w Trzebieży. Jego pokład był domem dla największych sław polskiego żeglarstwa, wystarczy wymienić takie osobistości jak Wiesław Rogala, Zbigniew Boliński, Maciej Szczepański, Karmena Stańkowska, czy Teresa Remiszewska.

Podczas swych dalekich wypraw na Atlantyk i Pacyfik reprezentował, często po raz pierwszy w historii, Polskę i polską banderę sportową. Jego długa i pasjonująca historia pojawia się na kartach wielu publikacji, a o nim samym napisano aż pięć książek. Zasłużył tym wszystkim Śmiały na swoje hasło w Encyklopedii PWN.

Encyklopedia Powszechna PWN, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987 r.

Zorganizowany w latach 1965-66 rejs Śmiałego dookoła Ameryki Południowej był pierwszym w powojennej Polsce przedsięwzięciem żeglarskim na tak wielką skalę. Ekspedycja o charakterze żeglarsko-naukowym, zorganizowana pod patronatem Polskiego Towarzystwa Geograficznego wyzwoliła społeczną aprobatę dla polskiego jachtingu, rozpoczynając nową epokę dla polskich żeglarzy, otwierając przed nimi morza i oceany świata. W rejsie, którym dowodził kpt. Bolesław Kowalski, a załogę stanowili Jerzy Knabe, Bronisław Siadek, Krzysztof Wojciechowski, Krzysztof Baranowski, Tadeusz Wilgat, Mieczysław Kluge, Tomasz Romer oraz Ludomir Mączka, Śmiały przepłynął 22841 Mm, odwiedzając 31 portów.

Fot. archiwum Bolesława B. Kowalskiego via MOVIDA

Cztery lata później Śmiały, dowodzony przez kpt. Andrzeja Rościszewskiego, wyrusza w rejs w czasie którego po raz pierwszy w historii polskiego żeglarstwa opływa Islandię z zachodu na wschód, pokonując łącznie 4122 Mm. Za tą wyprawę kapitan Rościszewski otrzymuje nagrodę Rejs roku, przyznaną wtedy po raz pierwszy.

W roku 1972 ponownie kpt. Rościszewski zabiera Śmiałego na Spitsbergen. W drodze powrotnej łamią grotmaszt i na awaryjnym takielunku przepływają ponad 1,5 tys. Mm na Szetlandy, za co otrzymują honorowe wyróżnienie nagrody Rejs roku.

W latach następnych Śmiały żeglował w rejsach szkoleniowych i stażowych po Morzu Bałtyckim i Północnym. W latach 1988-92 przeprowadzono remont generalny jachtu, wymieniając m.in. zabudowę wnętrza i nadbudówki. W 2011 r. wykonano mały remont kadłuba, a ostatni przegląd klasowy jednostka przeszła w 2012 r. Od 2014 roku Śmiały jest wyłączony z eksploatacji.